This content is for Förstå och förändra members only. LoginJoin Now
Forum Description
Arbetsminnet
Arbetsminnet avgör hur vi tar in information. Kan det vara en anledning till att många med NPF
har så stora svårigheter i skolan och att få livet at fungera?
Arbetsminne är benämningen på vår förmåga att lagra och bearbeta information i stunden. När
man lyssnar på en nyhetsuppläsning kommer arbetsminnet att användas för att komma ihåg vad
nyhetsuppläsaren säger och för att lägga ihop det som sägs till något som man förstår. För att
det som sägs sedan ska bli något meningsfullt används även arbetsminnet för att göra kopplingar
till sådant man redan vet. Vi använder även arbetsminnet för att komma ihåg och jämföra olika
lösningar när vi funderar över ett problem. Arbetsminnet är alltså en förutsättning både för att
kunna förstå och tolka vad andra säger och för att kunna följa och bygga upp egna tankar.
Arbetsminnet ger oss också möjligheten att växla mellan olika uppgifter, så kallad
simultankapacitet. Man använder därför arbetsminnet nästan all vaken tid. Om man har nedsatt
arbetsminne har man oftast koncentrationssvårigheter samt även svårt att kontrollera sin
uppmärksamhet. Exempelvis att lyssna på vad läraren säger.
Arbetsminnet är avgörande för de flesta avancerade och kognitiva aktiviteter. Som att läsa och
lära.
Läs mer om detta: Infoteket funktionshinder Region Uppsala
Minnets funktion
Minnet är en av hjärnans viktigaste och mest grundläggande funktioner. Utan minnet skulle vi
inte kunna glädjas åt förra årets semester, minnas första kärleken eller var vi lade ifrån oss
mobilen. Minnet gör at vi kan fungera i vardagen.
I länken nedan hittar du enkla knep för at lära dig at minnas bättre.
Det är förmågan att lära in och plocka fram färdigheter. Exempelvis som att lära sig att simma.
Episodiskt minne
Baseras på erfarenheter och är orienterat mot det förflutna. Det hjälper oss att minnas namn på
personer som vi träffar och vad vi exempelvis ska köpa i affären.
Korttidsminnet
Har hand om information som är aktuellt just nu. Exempelvis vad du åt till lunch.
Semantiskt minne
Har att göra med våra kunskaper om världen. Stockholm ligger i Sverige och Warszawa ligger i
Polen. Exempelvis historiska händelser.
Tips på strategier som tränar minnet
De tre huvudprinciperna för ett bra minne är associering, visualisering och placering.
Spelet "Memory" lär oss att se likheter men även olikheter, samt mönster och parbildning. Det
ger oss möjlighet att utveckla vår matematiska förmåga. Har vi en god matematisk förmåga så
förstår vi låtare hur saker och ting hänger ihop.
För att träna upp det semantiska minnet kan man träna på tat komma ihåg olika nummer eller
koder. Ett exempel kan vara att sätta siffrorna i ett sammanhang som man tycker om. Exempelvis
år och dag som man gifte sig, eller slutspelet för ens hockeylag och när de vann osv.
Konkreta strategier
Skriv alltid upp viktiga saker direkt!
Lär dig att prioritera. Skriv checklistor, prioriteringslistor etc. Undvik lösa lappar. För över
allt du skrivit ner till ett och samma ställe, till exempel en kalender eller mobiltelefon.
Bocka av eller stryk över när du har åtgärdat saker. Samla viktiga namn, telefonnummer,
adresser, koder, födelsedagar, med mera på samma plats. Exempelvis i en mapp på
datorn eller telefonen.
Ha ett häfte eller liknande på kylskåpsdörren eller någon annanstans i köket och skriv
inköpslistan vartefter du tar det sista av något från skafferiet eller kylskåpet.
Häng upp en anslagstavla eller ett schema centralt i huset som hela familjen kan
använda.
Skriv gärna dagbok med vad du gjort under dagen. Korta anteckningar räcker!
Avlasta
En stressad hjärna fungerar sämre. Organisera alltid dina saker (i väskan, kalendern, skåpen,
lådorna, garderoben, lägenheten och på skrivbordet).
Håll snyggt
Röj hemma, stuva undan eller gör dig av med de saker du inte behöver. Hjärnan blir stressad om
det ligger för många saker framme.
Förbered
Lägg ner tid på tat förbereda, planera och förenkla! Sammanfatta muntlig information genast
efter att du fåt den, till exempel vid ett telefonsamtal. Be den du talat med att sammanfatta det
viktigaste innan ni avslutar samtalet, repetera och kolla att du uppfattat korrekt.
Kom i håg
Använd checklistor (på ytterdörren, i köket, i kalendern). Gör en sak i taget och avsluta innan du
börjar med nästa.
Ha samma koder till dina privata saker så långt det är möjligt