Ett föräldraskaps stöd som hade hjälpt mig.
Jag (Linda Rosen) är mamma till barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Jag är också arbetsmarknads coach och saknade ett verktyg uppbyggt utifrån KASAM: Hanterbarhet, Begriplighet och meningsfullhet.
Individer med neuropsykiatriska funktionsvariationer läs sig, på ett annorlunda vis. Människor med neuropsykiatriska funktionsvariationer, har många gånger brist på sin egen mentalisering. Det vill säga, förmågan att förstå sina egna och andras tankar och känslor. Många med NPF behöver stöd och hjälp i att hitta strateger för att ha “koll på läget”
Att tro att en person med neuropsykiatriska funktionsvariationer ska lära sig detta genom diskussioner och att prata om det någon gång i bland, är sällan så enkelt. Det behövs andra strukturer och att det placeras i sammanhang. Jag förstod detta efter ett antal vändor med rollspel som jag och min son hade. Varje gång jag frågade honom.
Hur har du haft det i skolan i dag? vad åt du? vad gjorde du på rasten? Jag ser att du är jätte arg, Varför är du arg? Det enda svaret jag fick var:” jag vet inte” Även när han var ledsen och arg så visste han inte.
Jag märkte det i rollspelen. Han visste att han var ledsen och besviken, kränkt och sårad. Men inte att den känslan hette, exempelvis besviken och att det fanns en rad beteenden kopplades till känslan, men också lösningar. Han kunde inte sätta ord på det. Därför uttryckte han allt detta med slag, sparkar ord och fula ramsor. Han slog sönder saker och sådant är som inte alls är bra varken för sig själv eller omgivningen. Han hade inget register med strategier att testa, för att bli av med känslan. Mer än att slåss och säga fula saker. Jag förstod under mina år med dessa rollspel som tog otroligt mycket av min tid , att om dom ska förstå behövs en tydlighet och hur det appliceras i rätt sammanhang. Han är inte dum. Han behöver bara ha en tydlighet, förklaringar så han begriper och förstår. Förklaringar utifrån hans sätt att ta in information. Då finns det en mening och så når jag motivationen i förändringsarbetet. Jag har exempelvis aldrig kunna säga till mitt barn. Lova mig att du sköter du dig i skolan idag. Han vet inte hur man beter sig när man sköter sig. Det var långt senare när jag spaltade upp och gjorde rollspel i hur att sköta sig är. Han fick träna på det i sina rollspel med dom enkla teckningarna som jag gjorde som stöd och beskrev känslan. Det var så idén till korten kom. Då förstod han exakt vad jag menade. Från den dagen skötte han sig om jag sa åt honom att sköta sig. De dagar jag glömde säga åt honom att sköta sig och gå igenom listan. De dagar var han överallt utom i sin bänk. Jag fick alltid samtal dom dagarna. “Barnet har legat under bänken hela dagen. Barnet har klättrat på skåpen och legat där halva eftermiddagen.” Min lösning blev korten och dom används flitigt med andra hjälpmedel.
Responses